Esmee in Argentinië

los 15 y el norte

hola a todos,

nou als allereerst ik ben ongeveer 2 weken geleden met een vriendin naar de apotheek geweest om ons te wegen... had het liever niet willen weten haha ben 5 kilo aangekomen sinds ikhier in Argentinië ben. ik was hier alvoor gewaarschuwddoor AFS, een andere betekenis voor afs ipv American Field Service : Another Fat Student :P

nou vrijdag 19 november ben ik naar een los 15 geweest oftewel een 15e verjaardagsfeest. hier in Argentinie wordt de 15e verjaardag voor een meisje groots gevierd. Als eerst wordt er een mis gehouden in de kerk. daarna in een andere gekozen locatie zal het feest plaats vinden. het feest was van 21.00 tot 5.30 maar zoals gewoonlijk hier gingen wij wat later er heen, want voor 12 uur is er toch nog niet zoveel. eenmaal aangekomen op de locatie waar het feest was. kregen we een drankje en eten ( pizza, sandwiches en empanadas) toen iedereen binnen was ging de ceremonie beginnen. als eerst ging de jarige gekleed in een galajurk op een stoel zitten en verwisselde haar vader dr platte schoenen voor high heels. dit staat voor dat ze vanaf dat moment een vrouw is. daarna deelde de jarige aan 15 vriendinnen een kaars uit. deze 15 meiden moesten in een cirkel gaan staan omdat in die cirkel de jarige met haar vader de wals zou gaan dansen en daarna ook met 15 jongens. eenmaal met alle jongens gedanst te hebben gingen ze allemaal met elkaar de wals dansen. hierna was het tijd om te feesten en rond een uurtje of 3 moesten we weer allemaal gaan zitten want we hadden nog niet alles van de ceremonie gehad. voor dit gedeelte had de jarige weer 15 vrienden uitgekozen al deze moesten een lintje vasthouden en 1 lintje had een hangetje met het nummer 15 degene die deze had, ging iets aardigs vertellen over de jarige daarna werd de taart aangesneden en werd er nog een video afgespeeld van fotos van wanneer ze klein tot aan nu toe daarna mochten we weer feesten tot dat het 5.30 / 6.00 was. dit is hoe ongeveer de los 15 worden gevierd hier.

het andere wat ik heb meegemaakt is, dat ik gister met een vrijwilliger van AFS en 3 thailandse uitwisselingen naar het noorden( el norte ) van Jujuy ben geweest. niet heel ver hier vandaan ongeveer 2 en een half uur met de auto. in het noorden heb je vallei genaamd quebrada de humahuaca. in deze vallei heb je verschillende plaatsen , ik ben naar tilcara, purmamarca en salina geweest en met de auto langs maimara gereden. purmamarca is toch wel het meest bijzonderst van allemaal want deze bergen hebben allemaal verschillende kleuren en op 1 plek heb je alle kleuren bij elkaar het wordt ook wel" tierra de siete colores "genoemd. dan heb je tilcara deze heeft de bergen allemaal met een erg rode kleur(aan het einde staan een aantal fotos hiervan). en maimara heeft ook verschillende kleuren maar deze zijn in triangel vorm ook erg gaaf om te zien.

vervolgens zijn we nog naar een plek wat veel hoger gelegen is ( ongeveer 4200 meter boven het niveau van de zee) namelijk de salina. de salina is een gebied wat helemaal bestaat uit zout, water wat vooral uit zout bestaat dus als je even je hand in het water hebt gehad is daarna je hele hand wit.

het noorden is hier echt gewoon bijzonder mooi!!De vallei werd als cultureel landschap in 2003 aan de Werelderfgoedlijsttoegevoegd.

dit was het weer voor deze keer,

besos,

Esmee

Marita

Wauw wat maak je toch veel mee en zo bijzonder. Zou zeggen genieten maar.

Carolina Radix

Wat leuk om dit alles te mogen volgen. Wat een mooie ervaringen weer. En wat een mooie foto's. Lieverd ik wens je heel veel plezier ook straks in Canada. Een dikke knuffel vanuit Nederland.

Jeanette en Peter

Jemig Esmee,

Wat ziet het er daar prachtig uit zeg,en zo te zien geniet je met volle teugen.
En je zult nu al wel een aardig woordje spaans kunnen.geweldig hoor!
Hier heeft het vannacht behoorlijk gevroren,maar daar heb jij geen last van ha ha!
Meid heel veel plezier ,en een knuffel van ons!????????