Esmee in Argentinië

eten

holaa buenos dias a todos,

zoals ik eerder al had beloofd zou ik nog een blog doen over het eten hier dus dat ga ik vandaag maar is doen.

als je denkt aan Argentinië het typische eten wat de meeste weten zijn : empanadas, het drinken van mate en natuurlijk asado (BBQ).

maar dit land heeft meer typische gerechten. ik zal hierin vertellen welke dat zijn en alles uit proberen te leggen wat het is. ook wil ik jullie laten weten wat wij hier zoal dagelijks eten.

om te beginnen met de dingen die de meeste wel weten,

empanadas: dit wordt gegeten als middageten of voor als er feestjes zijn savonds. het is een soort deeg met een vulling erin, de meest voorkomende hier bij mij zijn de empanadas met een kip, vlees of kaas vulling maar eigenlijk kan je er alles in doen wat jij lekker vind. ook heb je 2 manieren om ze te bereiden namelijk in de oven of gefrituurd.

Afbeeldingsresultaat voor empanadas

mate: het drinken van mate doen ze eigenlijk op alle tijdstippen, de jeugd neemt zn mate mee naar school en tijdens de les drinken ze het, bij het ontbijt, tijdens het werk. als ze ergens naar toe gaan. ook drinken ze dit vaak met gezelschap. je drinkt dit uit een ijzeren rietje en de kruiden die gebruikt wordt heet yerba. ze vullen de cuia ( de mok) 2/3 deel met yerba vervolgens doe je er warm water in en kun je het drinken, ik doe de eerste paar rondjes vaak niet mee omdat dan de mate nog erg sterk van smaak is.. ook wordt mate koud gedronken alleen heet het dan terere, dan doen ze er ipv. warm water, een sap in zoals sinaasappelsap enzo.

Afbeeldingsresultaat voor mate

asado: nou dit hoef ik niet uit te leggen dit is gewoon bbq.

Afbeeldingsresultaat voor asado argentino

en nu de minder bekende maar toch echt typisch argentinie/ zuid amerika:

locro: het ziet er niet heel lekker maar dat is het zeker wel. locro eten ze hier vooral in de winter als de dagen iets kouder zijn. het bestaat uit veel verschillende soorten vlees, mais, aardappel, witte bonen en ui volgens mij was dit alles. al deze dingen worden in een pan met water gedaan en laten koken tot dat het een soort soep is.

Afbeeldingsresultaat voor locro argentino

cono pizza: dit is een appeat soort pizza het heeft de zelfde ingredienten maar het zit het in de vorm, je zou bijna zeggen dat dit een pizza voor onderweg is.

humita en tamalis: deze 2 gerechten worden gemaakt met mais, ze worden beide verpakt in de bladeren van mais het verschil zit hem in de vulling de humita heeft een vulling van gemalen mais met kaas en de tamalis heeft een vulling van mais en vlees.

Afbeeldingsresultaat voor humita

guiso: dit is pasta met een saus maar een erg waterige saus dus je zou bijna zeggen dat het een soort soep is.

croquetas de arroz: dit zijn de krokketen zoals ze ze hier hebben gemaakt van rijst met allemaal verschillende groentes erin.

quipe: dit is niet typisch argentinie maar hier in het noorden wordt ook veel arabisch gegeten en dit is een voorbeeld er van. het is eer soort vlees met iets erdoorheen maar ik weet niet wat.

fernet: vernet is een alcoholishe drank wat men hier dit met ijsblokjes en cola. p.s hier wordt vaak wijn en bier gemixt met frisdrank.

Afbeeldingsresultaat voor fernet drank

alfajores de maicena : dit zijn koekjes met een vulling van dulce de leche. dulce de leche is een soort nutella maar dan niet van chocolade maar van caramel achtig iets.

Afbeeldingsresultaat voor maicena argentina
Afbeeldingsresultaat voor dulce de leche argentina

nou en wat ik hier zoal dagelijks eet:

ik begin de dag met een soort broodjes daarna krijgen we er op school ook weer 1.

smiddag wordt er warm gegeten, heel vaak wordt er een soort vlees gegeten met spagetti ( zonder saus) of met rijst met salade of wordt er een van de bovenstaande dingen gegeten.

rond een uur of 6 word er thee gedronken met weer van die broodjes en savonds wordt er weer warm gegeten vaak het zelfde als smiddags.

nou dit was het weer voor deze keer,

liefs esmee

Pa

Ziet er lekker uit andere dan je hebt gezegd gr pa

wim en ellen

hai esmeetje als we het zo zien ,is het eeeeeen groot feest.
Je ziet er erg mooi uit op de foto,s,hier maar niet proberen als je terugkomt.
Een hele fijne tijd nog,geniet en pas goed op jezelf.
dikke xxxxx van ons.